Google verzint vrijwel dagelijks nieuwe opties om bezoekers het beste te voorzien van een antwoord. Eerder werden al de featured snippets geïntroduceerd, waarin antwoorden op vragen staan weergegeven. Nu wordt aan de hand van deze korte samenvattingen, vaak antwoorden op een vraag van een bezoeker op Google, een tekst in het geel gemarkeerd op de website. Zo kan de bezoeker snel een antwoord vinden op een vraag. In dit artikel lees je over hoe jij op het geel highlighted door Google in kan spelen.
Hoe werkt het ‘highlighten’ door Google op websites?
Google pikt al langere tijd fragmenten uit de tekst. Dat is niets nieuws. Nu gaat de bezoeker direct naar de gemarkeerde tekst toe op de website en wordt deze tekst in het geel gemarkeerd. De persoon met een vraag hoeft dus niet meer te scrollen op de website voordat hij of zij het antwoord ziet. Hieronder zie je een voorbeeld op een website die wij in eigen beheer hebben; Triathlon365.nl.
We hebben gezocht naar de beste triathlontassen van dit jaar en krijgen in de zoekmachine de volgende samenvatting, ook wel featured snippet te zien:
Als we op deze samenvatting klikken worde we meegenomen naar onze eigen website en slaan we de hele inleiding en de inhoudsopgave over om direct naar dit gedeelte van de tekst te gaan. Dit zie je op de onderstaande afbeelding.
Google voegt in het bovenstaande voorbeeld de volgende code toe aan de url:
#:~:text=Wat%20is%20een%20triathlontas%3F,van%20een%20triathleet%20wel%20gemakkelijker.
Google bevestigd het uittesten van het markeren van tekst in het geel
David Bokan bevestigd dat Google druk bezig is om deze functie uit te testen, maar dat zij dit doen bij slechts 5% van de gebruikers.
Google Search is currently running an origin trial for ~5% of WebAnswers results so it's kind of random whether you get opted into it or not.
— David (@david_bokan) August 23, 2019
You can enable the feature on the client-side though using chrome://flags/#enable-text-fragment-anchor
Kansen en gevaren voor affiliate marketeers en website-eigenaren
Aan de ene kant wil je gebruikers snel kunnen voorzien van informatie, maar aan de andere kant wil je ook dat de bezoeker wat langer op je website blijft hangen. Als ik naar mezelf kijk, klik ik vaak na het vinden van mijn antwoord direct weg. Wie een website ontwerpt gaat er eigenlijk vanuit dat de bezoeker bovenaan de website aankomt en niet ergens halverwege (of waar het antwoord van de vraag staat gemarkeerd). Het is nog te vroeg om te zeggen of je hier als website-eigenaar op in moet spelen, maar wij zijn achter de schermen al bezig om – op de plekken waar wij een bekende featured snippet hebben in de zoekmachine – extra call to actions te plaatsen. Dit zie je goed in de onderstaande afbeelding. Het live resultaat bekijk je hier.