Hoe stel je zelf een buyer persona op?

Buyer Persona opstellen

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

Het begrip buyer persona zien we steeds vaker terug bij bedrijven. Hoewel het een enorm belangrijk iets is, vergeten veel bedrijven nog om dit te gebruiken. Gek, want een buyer persona opstellen heeft enorm veel voordelen. In dit artikel lees je over dit begrip en krijg je enkele handvatten waarmee je zelf een buyer persona op kan gaan stellen. Het grootste voordeel is dat de leads die je genereert van hogere kwaliteit zullen zijn. Vind je dit erg lastig of heb je geen behoefte om dit zelf te doen? Dan kan je het genereren van leads voor jouw bedrijf ook uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven.

Een buyer persona opstellen

Een buyer persona stel je vaak samen met meerdere mensen. Een uitgebreide brainstormsessie met meerdere mensen geeft vaak het beste resultaat. Beschrijf in een profiel de ideale klant. Deze klant vertegenwoordigt als beste de doelgroep die voor jouw bedrijf, product of dienst interessant is.

Tip: Maak je de buyer persona met meerdere personen? Stel deze dan eerst afzonderlijk van elkaar op. Kom daarna samen om de profielen te vergelijken. Stel met elkaar één buyer persona op.

Hoe stel je dit zelf op en wat staat er bijvoorbeeld allemaal in?

In een buyer persona kun je onder andere het volgende kwijt:

  • Persoonskenmerken zoals geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, werk, inkomen en of hij/zij getrouwd is.
  • Je beschrijf achtergrondinformatie van de buyer persona
  • Beschrijf in welke context hij of zij jouw product moet gaan gebruiken
  • Beschrijf de belangrijkste drijfveren (winsten, verlangens, angsten, pijnen, frustraties) van de buyer persona uitgebreid op.
  • Welk probleem lost jouw product op bij de drijfveren die de persoon heeft?
  • Hoe zoekt deze persoon informatie? Heeft de persoon een abonnement op een krant die populair is voor hoger opgeleiden? Zoekt de persoon meer informatie via de zoekmachine?
  • Geef de persoon een gezicht en naam

Veelgestelde vragen over het begrip buyer persona

Een aantal vragen en antwoorden over de buyer persona:

Wat is een buyer persona in het kort?

Een buyer persona is een gedetailleerde beschrijving van iemand die jouw doelgroep vertegenwoordigt. Het is geen bestaand persoon of een echte klant, maar een fictief persoon of fictieve klant. Deze heeft alle kenmerken die de beste potentiële klant zou moeten hebben. De buyer persona maak je heel gedetailleerd. Zo geef je deze fictieve persoon o.a. een naam, demografische details, interesses en gedragskenmerken.

Waarom is het belangrijk om dit te maken?

Je krijgt inzichten in jouw doelgroep en kan hier een strategie op afstemmen. Als je geen beeld hebt van de ideale klant / buyer persona, kun je geen goede campagnes of content maken. Je weet namelijk dan niet wie je wil aantrekken met de campagne of content. Een buyer persona zorgt er dus onder andere voor dat je goede leads krijgt.

Wat zijn de voordelen van een duidelijke buyer persona?

Naast dat je goede leads krijgt, zijn de voordelen van het opstellen van een buyer persona als volgt: Je krijgt een eenduidig beeld over de klantgroep, kan betere communicatie ontwikkelen, ontwikkelt meer inzicht in jouw klanten en kan toekomstige strategieën toepassen en toetsen op de juiste doelgroep.

Tip: Je kan online meerdere templates downloaden in zowel Docx als PDF bestanden. Deze kan je goed gebruiken als je niet weet hoe je moet beginnen.


Edwin

Edwin

Op Husl.nl schrijft Edwin over alles wat maar in hem opkomt. Niets meer, niets minder.