Affiliate marketing is geen nieuwe vorm van marketing. In de wereld van e-commerce komen we dit al tegen in 1994, vier jaar voordat het wereldwijd web werd uitgevonden. De opkomst en populariteit van deze vorm van marketing is wel ontstaan dankzij het internet. Het concept is simpel: Jij verwijst consumenten naar een bedrijf. Kopen zij een product, krijg je een klein percentage als vergoeding. Je deelt op deze manier als het ware de inkomsten van het bedrijf. De consument betaalt geen cent extra. Het bedrijf beloont de affiliate marketeer voor het doorverwijzen van de consument. Als je wilt beginnen met affiliate marketing, moet je een juiste niche of product vinden om te gaan promoten. Hoe vind je de juiste niche?
Twee begrippen uitgelegd
In dit artikel schrijf ik veel over de twee begrippen: affiliate marketing en niche. Misschien dat dit enige verwarring kan oproepen.
Affiliate marketing: Bedrijven geven een commissie (vaak percentage van de omzet) van klanten die doorverwezen worden. Heb jij bijvoorbeeld een website en zet je daar op: Je moet DEZE grasmaaier echt kopen! Je maakt een affiliate link naar bijvoorbeeld Bol.com. Deze link bevat informatie waaruit Bol.com kan zien dat jij een klant hebt doorgestuurd. Koopt de klant de grasmaaier, krijg jij een percentage commissie over het netto aankoopbedrag (wat de klant betaalt – 21% BTW).
Niche: Een niche is een segment van een grotere markt. In de wereld van affiliate marketing kan dit bijvoorbeeld betekenen dat je niet alles wat met voetbal te maken heeft gaat promoten, maar juist de expert wordt op het gebied van voetbaldoeltjes voor kinderen. Je pakt een klein deel van de markt om te promoten.
Bepaal de manier waarop je gaat promoten
Je kan affiliate marketing op veel manieren toepassen. Elke vorm van promoten heeft eigen voor- en nadelen. Ook passen sommige producten wel bij het ene platform, maar juist niet bij een ander platform. Enkele voorbeelden van verschillende platformen zijn:
- Website
- Berichten-groepen, zoals Telegram en Whatsapp
- Sociale Media, zoals Facebook, Twitter en Instagram
- YouTube
- Nieuwsbrieven
Handig om te weten: De aanpak tussen een website met als verdienmodel affiliate marketing en sociale media, zoals Instragram is volledig anders. Zo richt je met een website veel meer op tekst en met Instagram veel meer op contact met de doelgroep. De engagement is bij Instagram net even iets belangrijker.
Hoe vind je de niche?

Er zijn veel manieren waarop je een niche kan vinden waar je bijvoorbeeld een website over kan schrijven. Je kan het zo groot of klein bedenken. Een aantal tips op een rij:
- Ga naar grote websites zoals Bol.com, Coolblue.nl en tegenwoordig ook Amazon.nl. Zoek hier de diverse categorieën en bekijk of je hier leuke producten ziet die jij wil promoten. Sommige websites hebben zelfs top 10 lijsten met meest verkochte producten per categorie. Mega-handig natuurlijk.
- Duik in Google Trends. Bekijk wat de huidige trends zijn en
- Ga niet voor 100% voor het snelle geld. Dit levert op lange termijn niets op. Ik wissel vaak onderwerpen die maar eventjes hot zijn af met onderwerpen voor de lange termijn. Dit doe ik op basis van de 1-4 regel. Maak ik vijf nieuwe affiliate websites? Dan moeten dit vier onderwerpen zijn die over 10 jaar ook nog geld opleveren, 1 onderwerp mag een korte hype zijn. Een website over planten levert nog lang geld op, een website over een fidget spinner maar heel kort.
- Zoek dichtbij jezelf. Kijk in huis.. wat voor apparaten staan er? Wat zijn je hobby’s?
- Doe zoekwoordenonderzoek: Hoe vaak wordt er op een niche gezocht?
- Sluiten er affiliateprogramma’s aan van bijvoorbeeld Tradetracker, Awin of het Bol.com partnerprogramma?
- Volg een cursus, zoals Affiliate Marketing Revolutie
Belangrijkste tip: Zoek een niche waar je zelf affiniteit mee hebt! Vind een niche waar je misschien wel 1000 uitgebreide blogartikelen over kan schrijven, zonder dat het gaat vervelen!