Lichaam ontgiften met behulp van een sappenkuur: De voorbereidingen

lichaam ontgiften

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

Wil jij jouw lichaam ontgiften met behulp van een sappenkuur? Dan ben je er nog niet na het aanschaffen van een sappenkuur. Het is namelijk minstens zo belangrijk om voor de sappenkuur en na de sappenkuur extra op je voeding te letten. Zo moet je op tijd voorbereidingen treffen. Vind je het lastig om te bepalen wat je wel en wat je niet mag eten? Wij hebben een aantal regels en ons voedingsschema van de drie dagen voor de sapkuur op een rij gezet.

Lichaam ontgiften met een sappenkuur? Dit eet je de dagen ervoor.

Het liefst begin je een week voor het lichaam ontgiften met het aanpassen van jouw voedingspatroon. Zo stop je met het eten van koek, snoep, chips en chocola, drink je geen alcohol meer en stop je met het drinken van cafeïne (bijvoorbeeld in koffie of energydrank). Het liefst eet je vooral veel groenten en fruit, havermout, linzen en rijst. Wij hebben ervoor gekozen om 3 dagen voor de sapkuur anders te gaan eten. Het eten dat wij nog in huis hadden wilden we graag opmaken. Ook wilden wij graag zo snel mogelijk starten met de sappenkuur van 3 dagen. Hieronder vind je ons voedingsschema per dag. Bekijk ook de onderstaande boeken met gezonde (sap-) recepten. Voor het maken van groenten en fruitsappen kan je het beste gebruik maken van een slowjuicer.

Dag 1: Veel sporten, dus veel energie eten!

Normaal gesproken beginnen wij onze dag met kwark, een appel, kaneel, havermout en chiazaad en een kop koffie. Nu beginnen we de dag met brandnetelthee, een fruithap met verschillende soorten fruit en een bieten-wortel-appel sap.

Ontbijt: Bieten-wortel-appel sap, gesneden fruit en brandnetelthee

Vaak nemen wij de tijd om ’s middags te koken en warm te eten. Deze maaltijden geven ons voldoende energie voor de rest van de dag. Omdat er in de avond 2,5 uur sporten op het programma staat, eten we een goed vullende lunch.

Lunch: Broccoli-zoete aardappelstamppot met vegetarische kip en kruidenroomkaas

Voor het sporten willen we niet te zwaar eten. Toch is het wel belangrijk om voldoende energie binnen te krijgen om tijdens het sporten niet in te zakken en futloos te worden. De maaltijd die wij normaal als ontbijt nemen, nemen wij nu als avondeten.

Avondeten: Kwark, havermout, appel, kaneel, chiazaad

Dag 2: Lichaam ontgiften met het eerste sapje

Vandaag staan er twee sporten op de planning, een interval-hardlooptraining en een yogales. Zeker na de hardlooptraining is het belangrijk om je lichaam goed te voeden. Ik start de dag met een hardlooptraining en neem daarna mijn (eiwitrijke) ontbijt.

Ontbijt: Kwark, havermout, appel, kaneel, chiazaad

’s Middags staan wij weer wat langer in de keuken om een lekkere maaltijd te maken. Zo weet ik ook dat ik in de avond een lichtere maaltijd kan eten waardoor ik geen last van het eten krijg tijdens de yogales.

Lunch: Quinoa, linzen, wortel en pompoen uit de oven met tijm

Voor de yogales vind ik het heerlijk om wat lichter te eten. Daarom kies ik ervoor om alvast een lekker sapje te maken. We maken een grotere hoeveelheid waardoor we er de volgende dag ook nog van kunnen genieten.

Avondeten: Spinazie, komkommer, appel, citroen sap. Twee crackers met hummus en stukjes paprika

Dag 3: De laatste dag voor de sappenkuur

Vandaag is het een rustigere dag qua sporten. De volgende dag beginnen wij alweer met de sappenkuur van drie dagen. Wij zijn zo benieuwd en we hebben er echt heel veel zin in. We ontbijten vandaag met de sap die wij gisteren hebben gemaakt naast de sap nemen we twee volkoren crackers met hummus en stukjes paprika.

Ontbijt: Spinazie, komkommer, appel, citroen sap met twee crackers met hummus en paprika

Omdat we de komende dagen alleen maar sapjes gaan drinken en we niet alle groenten op kunnen maken kiezen we ervoor om dezelfde lunch te eten als gisteren. Ideaal want zo maken we alles op én hoeven we niet na te denken over wat we moeten maken.

Lunch: Quinoa, linzen, wortel en pompoen uit de oven met tijm

In de avond eten we weer makkelijk. Een van de maaltijden waar wij vaak mee ontbijten. Veel mensen raden niet aan om in de dagen voor de sapkuur nog melkproducten of dierlijke producten te nemen. Toch kiezen wij hier wel voor.

Avondeten: Melk, havermout, appel, kaneel, chiazaad


Edwin

Edwin

Op Husl.nl schrijft Edwin over alles wat maar in hem opkomt. Niets meer, niets minder.