Elk bedrijf zou eigenlijk een of meerdere sociale media profielen moeten hebben. Zo creëer je meer naamsbekendheid en betrokkenheid met je klanten en fans. Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram zijn enkele social media platformen die veel gebruikt worden door bedrijven. Een goede social media pagina opzetten doe je echter niet zomaar. Je kunt dit uitbesteden aan een Online Marketing bureau, maar met onderstaande tips kun je dit ook zelf doen.
Kijk waar jouw doelgroep zit
Je kunt natuurlijk een Facebook en een LinkedIn profiel aanmaken, omdat je denkt dat dat zo hoort. Maar misschien zit jouw doelgroep voornamelijk op Twitter of Instagram… Dan heb je daar eigenlijk veel meer aan. Je kunt ook op elk populair social media platform een profiel aanmaken, maar dat is veel werk om te onderhouden.
Kijk daarom eerst waar je doelgroep zit voordat je start met social media marketing. Welke social media platformen gebruiken zij? Kies aan de hand hiervan één of twee platformen uit en maak hier een profiel aan. Als dit eenmaal goed loopt, kun je eventueel uitbreiden met meer profielen op andere platformen.
Geef zoveel mogelijk gegevens op
Bij elk social media platform kun je verschillende gegevens opgeven, zoals informatie over je bedrijf en contactgegevens. Ook kun je meestal een profielfoto en een omslagfoto toevoegen. Vul je gegevens zo goed mogelijk in en voeg deze foto’s toe. Zo kom je betrouwbaar over, laat je meer zien over je bedrijf en word je beter vindbaar in de zoekmachines. Het is ook aan te raden om een belangrijke zoekterm toe te voegen in je bedrijfs- of profielomschrijving.
Maak een contentplan
Om meer volgers te krijgen, actief aanwezig te zijn en traffic naar je site te genereren is het belangrijk om regelmatig content op je social media profielen te plaatsen. Het liefst minimaal twee keer per week of zelfs dagelijks.
Vaak is het lastig om op de dag zelf snel een post te bedenken. Dit kost ook veel energie. Het is dan ook veel handiger om een contentplan op te stellen en van tevoren content te creëren. Je kunt het beste een bepaalde structuur aanhouden bijvoorbeeld:
Post 1: Quote
Post 2: Link naar blok
Post 3: Video
Post 4: Quote
Etc.
Het wordt dan een stuk makkelijker om content te creëren. Probeer ook alvast direct voor een paar weken of maanden content te maken. Dit kun je vaak ook inplannen via een planning tool van het platform of een andere online planning tool. Je hoeft het dan niet op de dag zelf nog te posten, want dit gaat dan automatisch.
Af en toe kun je ook wat content herhalen. Je bereikt vaak niet al je volgers met een post, dus de kans is groot dat nog niet iedereen het gezien heeft. Doe dit met posts die erg populair waren. Herhaal het niet te vaak, zodat je volgers het niet zat worden. Het is ook slim om de tekst van de post iets aan te passen.
Wees actief
Om je volgers betrokken te houden en meer volgers aan te trekken is het belangrijk om actief te zijn. Niet alleen in de vorm van nieuwe content posten, maar ook door te reageren op reacties en posts van personen en andere bedrijven. Zo laat je zien dat je echt actief bent en betrokken bent. Ook zien andere gebruikers je reacties op posts van anderen, waardoor je uiteindelijk meer volgers krijgt.