Je kan al een tijdje rel=”nofollow”, rel=”sponsored” en rel=”ugc” gebruiken om aan te geven dat links niet of op een andere manier gezien moeten worden door de zoekmachine. In de laatste update van de WordPress plugin Yoast SEO zijn deze attributen ook verwerkt. Je ziet nu – als je een link wilt aanmaken in de WordPress page of post editor – de opties om nofollow of sponsored mee te geven aan de link. De zoekmachine ziet deze link dan op een andere manier. Ook Bing heeft een update uitgebracht waarin het sponsored en ugc ondersteunt. Nofollow wordt al eventjes ondersteunt door de Bing-zoekmachine.
Twee nieuwe linkattributen
Bing schreef in de richtlijnen: “Doe een redelijke inspanning om ervoor te zorgen dat betaalde of advertentielinks op uw site het kenmerk rel =” nofollow “of rel =” sponsored “of rel =” ugc “gebruiken om te voorkomen dat de links worden gevolgd door een crawler en mogelijk van invloed zijn op de zoekresultaten.”. Vorig jaar september werden de “sponsored” en “ugc” tags voor links uitgebracht door Google. Bing volgt de grootste zoekmachine nu met de laatste update.
rel=”sponsored”
Het nieuwe gesponsorde kenmerk kan worden gebruikt om links op een website te identificeren als deze zijn gemaakt als onderdeel van advertenties, sponsoring of andere vorm van compensatie.
rel=”ugc”
De ugc kenmerkwaarde wordt aanbevolen voor links in door gebruikers gegenereerde inhoud, zoals opmerkingen en forumberichten. De afkorting staat voor User Generated Content.
Wat moet je gebruiken op een affiliate website?
Op een affiliate website waar je bijvoorbeeld geld krijgt voor het plaatsen van een bericht, dien je de tag sponsored te gebruiken. Als je naar een affiliate website verwijst, gebruik je no-follow. Zo simpel is het ?. Het is overigens niet verplicht om dit te doen. De zoekmachines zien het als richtlijn, niet als verplichting.