Storneren bij Rabobank, ABN AMRO en ING

Storneren ABN RABO ING

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

Met een automatische incasso heeft u het recht gegeven aan een bedrijf of instantie om geld van uw rekening af te schrijven. Een incasso kan eenmalig of periodiek zijn. Afschrijvingen kunnen binnen 56 dagen teruggeboekt worden om diverse redenen, dit heet storneren. Een storneren, storno, stornoboeking of terugboeking is het terugdraaien van een automatische afschrijving. Bij de grootste banken van Nederland, de Rabobank, ABN AMRO en de ING bang kunt u een SEPA afschrijving terug laten storten. Wat zijn de regels omtrent storneren, hoe lang duurt het voordat u het geld weer op uw rekening hebt per bank en hoe storneert u een afboeking?

Automatisch incasso

Als u een bedrijf telefonisch of schriftelijk toestemming heeft gegeven om eenmalig of periodiek automatisch een geldbedrag van uw rekening af te schrijven noemen we dit een automatisch incasso. U heeft hiervoor een machtiging gegeven. De opdracht voor de afschrijving wordt gegeven door de begunstigde en u hoeft hier, na het geven van toestemming, niets voor te doen. Bij een telefonische machtiging mag het bedrijf of instantie alleen klanten uit eigen klantenbestand benaderen of de klant moet zelf de opdracht geven. Sinds 1 februari is het SEPA incasso geïntroduceerd, een standaard manier van afschrijven in Europa. Een machtiging via internet is in Nederland niet rechtsgeldig. Enkele voorbeelden van automatische incasso’s zijn:

  • Hypotheek
  • Bijdrage Vereniging van eigenaren
  • Telefoonrekening
  • Alles-in-één internet, televisie en radio
  • Huur

Storneren

Het storneren van een geldbedrag wordt ook een storno, stornoboeking, terugdraaiing of terugboeking genoemd van een automatisch incasso. Als u een bedrag wilt terugboeken moet dit binnen 56 dagen gebeuren. Daarna is de terugboekingstermijn over en kunt u het bedrag niet meer op een normale manier terugvorderen. Er is een aantal redenen waarom u een bedrag zou willen storneren:

  • U heeft geen machtiging gegeven aan het bedrijf
  • Het bedrag wijkt af van de afspraak
  • De incasso is dubbel afgeschreven
  • U heeft de machtiging ingetrokken
  • U heeft een eenmalige machtiging aan een bedrijf gegeven, geen doorlopende machtiging
  • U houdt onvoldoende bestedingsruimte over op uw rekening

Automatisch storneren

Mocht u onvoldoende saldo op uw rekening overhouden na een afschrijving wordt de transactie automatisch teruggeboekt en heeft u binnen enkele dagen het geld weer terug op uw rekening. Let wel op dat de schuld die u heeft aan de andere partij onveranderd blijft. Zij krijgen een bericht dat het incasso automatisch is gestorneerd. Bel direct na het succesvol automatisch storneren direct de instantie op waar u de terechte schuld heeft opgebouwd om zo snel mogelijk tot een oplossing en betaalafspraak te komen om niet in problemen te komen met eventuele deurwaarders en andere zaken waarmee het bedrag aanzienlijk op kan lopen.

Regels omtrent terugboeken

Niet alle automatische incasso’s of geldbedragen kunt u terug laten boeken. Een aantal regels op een rij:

  • Een incasso van een kansspel kunt u niet terug laten boeken, omdat u een terugboekingstermijn heeft van 0 dagen. U kunt in dat geval beter het abonnement op kansspel zo snel mogelijk stopzetten.
  • Een IDEAL transactie kan alleen door de ontvanger worden teruggeboekt. Storneren is niet mogelijk.
  • Een normale overboeking kunt u niet storneren. Dit geldt als u bijvoorbeeld iets gekocht op Marktplaats of Ebay en het bedrag overgeschreven heeft naar de begunstigde.
  • Een terugboeking verandert niets aan de eventuele schuld die u overhoudt aan de begunstigde
  • Een eenmalige machtiging kunt u binnen de gestelde termijn van 56 dagen terugdraaien
  • Boekt u iets over via PayPal om een product geleverd te krijgen? Dan kan dit gestorneerd worden, omdat u PayPal heeft gemachtigd om geld af te schrijven middels een incasso. Een andere, beter, oplossing is om op de website van PayPal een formulier in te vullen wegens niet ontvangen of onjuiste afschrijving.

Storneren bij de Rabobank

Bij de Rabobank kunt u een incasso, die aan de voorwaarden voldoet, terugboeken op uw rekening. Een stornering bij de Rabobank staat, op werkdagen, binnen 24 uur weer op uw rekening. Het bedrag kan dan direct weer worden gebruikt. U kunt storneren bij een filiaal van de Rabobank en via de officiële website. Een bedrag kunt u niet laten storneren via de Rabo Bankieren app. Op de volgende manier kunt u een geldbedrag terug laten boeken op uw betaalrekening:

  1. Log in met uw Random Reader en betaalpas op bankieren.rabobank.nl voor particulieren
  2. Ga naar het kopje Betalen en Sparen
  3. Ga naar het transactieoverzicht
  4. Klik op het automatische incasso dat teruggeboekt moet worden
  5. Klik op Terugboeken in de omschrijving van het incasso
  6. (optioneel) Geef een reden op
  7. Druk op verzenden

Storneren bij de ABN AMRO

Bij de ABN AMRO bank N.V kunt automatische incasso’s binnen 56 dagen terugboeken. De incasso moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo gelden voor kansspelincasso’s andere regels als voor normale incasso’s. Voordat het bedrag weer op uw ABN rekening kan dit maximaal twee werkdagen duren. U kunt alle incasso’s voor uw rekening bekijken als u over internetbankieren en een reader beschikt van ABN AMRO. Ga hiervoor naar tools en klik op incasso’s. Hier ziet u alle bedrijven die u toestemming heeft gegeven om geld af te schrijven van uw betaalrekening. Een incasso terugboeken werkt tegenwoordig op basis van IBAN en SEPA. Een incasso terugboeken bij de ABN werkt op de volgende manier:

  1. Login met uw reader (e.dentifier) en bankpas op de officiële website van ABN
  2. Kies de juiste rekening
  3. Klik op het automatische incasso dat teruggeboekt moet worden
  4. Klik op terugboeken
  5. Geef de reden van terugboeken aan (bijvoorbeeld: onjuist bedrag, geen machtiging gegeven)
  6. Klik op bevestigen
  7. Het verzoek wordt verstuurd

Storneren bij de ING

Bij de ING kunt u via internetbankieren een bedrag gemakkelijk laten terugboeken op uw rekening. U kunt tevens een incassant voor vast blokkeren zodat de onterechte afschrijving niet vaker voor kan komen. Na het storneren is het geblokkeerde automatische incasso zichtbaar bij uw overzicht. Het kan tot twee werkdagen duren voordat het geld weer terug op uw rekening is om te gebruiken, gebruikelijk doordeweeks is binnen 24 uur. U kunt een incasso op de volgende manier terugboeken als u een klant bent van de ING bank:

  1. Ga naar de officiële website van de ING
  2. Druk op login en ga naar mijn ING
  3. Zoek het automatische incasso dat gestorneerd moet worden
  4. Klik op het incasso en druk op een incasso weigeren of terugboeken
  5. U kunt bij de kop terugboekstatus zien of een stornering is goedgekeurd, afgekeurd of nog in behandeling is

Edwin

Edwin

Op Husl.nl schrijft Edwin over alles wat maar in hem opkomt. Niets meer, niets minder.

1 gedachte over “Storneren bij Rabobank, ABN AMRO en ING”

  1. Beste Edwin,

    Het artikel over storneren ontbrak in mijn kennis, becdankt voor de updateT

    Wel denk ik, dat wat de argumentatie betreft het media onderscheid
    niet tot internet+ en telefoon moet worden beperkt, maar tussen telefoon, TV en radio.
    Dit omdat de bv. TV een andere ontwikkeling + nieuw apparatuur ondergaat, dan radio of telefoon. Maar dat zie je niet in de abonnementskosten, die worden op 1 hoop gegoooid en als zodanig gefactureerd! Dat maskeert dan de ware redenen van fluctuaties.

Reacties zijn gesloten.